torsdag 22 januari 2009

Intet är som väntans tider.

Alltså vad var det för pucko som myntade det uttrycket?!? Jag ser inget njutningsfullt med det i alla fall! För mej betyder det att plågas...Jag är urusel på att vänta.
Vi har talat med banken men vår kontakt där kunde inte ge besked direkt. I morgon kl 13.00 ska hon lägga fram vårt ärende för delegationen. Vad jag fattar är det de som i slutänden bestämmer. Helt klart är att det kan gå käpprätt åt h-vete i morgon med lånet. Så i natt lär vi ju inte sova särskilt gott....*suckar*. Inte förrän i morgon eftermiddag får vi veta hur det blir...Aarrrrrrggggggggghhhh!!!!!!!!!

Jag gjorde jätte goda kikärtsbiffar till middag i dag. Ungarna och sambon gav högsta betyg åt rätten och de ville gärna att jag skulle göra den flera gånger. Jag är lite halvdålig på att följa recept till punkt och pricka. Jag har därför höftat lite....
Hade dock denna gång vett att lägga på minnet och skriva ner hur jag gjorde.
Här kommer receptet:

Vegobiffar med fetaost och oliver. 4 port.

2 burkar a`400 g kikärtor.
1 helt ägg + 1 vita.
3/4 dl ströbröd.
1 rödlök, finhackad. (Eftersom Z inte äter lök tog jag lökpulver i stället,ca 1 tsk.)
1 tsk sambal oelek.
2 krm salt.
1 krm svartpeppar.
100 g fetaost. (Jag tog en med 21g fett)
1 dl svarta, urkärnade oliver grovt hackade. (Jag serverade dem på sidan om)

Gör så här:

Skölj ärtorna och låt rinna av.
Mixa dem med ägg ströbröd, lök och kryddor i en matberedare till en massa. Jag slängde även med fetaosten på slutet.
Vill man ha oliverna i smeten så vänder man ner dem nu.
Forma 8-10 biffar och stek i lite smör eller margarin.Jag gjorde 10. Då blev pointsen 1,5/ biff.(Jag räknade inte matfettet jag stekte i.)

Jag serverade biffarna med yoghurtsås. 1 med riven vitlök, svartpeppar och lite salt och den andra med sweetchilisås. Jag använder turkisk yoghurt 3,5%.
Stekte haricovertes med lite chili flingor och en gnutta salt.
Till allt detta goda åt vi kokt ris.
Smarriga smaskens!

1 kommentar:

C sa...

Men hellluuuuu!!!!!! Hur går det???