fredag 5 december 2008

Om någon orkar läsa....

Sitter här och funderar över VARFÖR det känns så annorlunda den här svängen hos VV.
Jag har ju tidigare skrivit om att jag VET att jag fixar det denna gång och det står jag fast vid!

Jag tänker i termer som " lära för livet".
De andra gångerna jag försökt har jag alltid tänkt saker som att "efter jag gått i mål ska jag unna mej att äta precis som alla andra, för jag kan ju inte leva så här". Jag har sett det som en " kur".
Den här gången känner jag att jag bytt livsstil! Jag har accepterat att det måste vara så resten av mitt liv!
Så istället för att försaka allt gott som kommer i min väg planerar jag in i points antalet sånt " onyttigt" ibland. Jag menar, jag kan inte tänka mej ett liv utan godsaker och då passar jag på att lära mej, nu under resans gång, att äta sådant med måtta.

Normal portion är en ledstjärna för mej numera. Att lära mej begränsa mej.
Jag vet att en av mina svårigheter ligger just där.
Duovalen har ju därför varit ngt jag tänkt undvika denna sväng eftersom de ställde till det ordentligt för mej förra ggn jag var med.

Det står ju att man får äta så mycket man vill, att man får äta sej mätt och det var just det jag gjorde. Kruxet var bara det att mättnads känslor knappt fanns i min vokabulär och än mindre i min magsäck!

Så kom då det VV möte som löste mej från " Duovals skräcken"! En av deltagarna sa till konsulenten att hon hade så svårt att just begränsa sej vad gällde pasta om hon tog duov. på den. "Jag lastar upp ett stort berg på tallriken, för det står tills man är mätt".

"Det står förvisso så", svarade konsulenten."MEN, VV säger oxå att man ska äta efter tallriksmodellen. Det innebär att om du tar så mycket pasta ska du fylla på med det dubbla av grönsaker! Och vem orkar det?"

KABAMM säger det i mitt huvud och jag känner ett " HALELUJA moment" närmar sej!....

" Man fyller först 1/2 tallriken med grönsaker,sen 1/4 med ex. pasta och 1/4 med kött eller dyligt" säger konsulenten.

....RAZZEL...PLING!... Poletten trillade HELA vägen ner denna gång!!!!!(Jag menar, tallriks modellen har ju varit på tapeten sedan man var barn...öh...)

Nu äter jag efter ovannämnda princip och mår göör bra! Jag blir lagom mätt och slipper väga och mäta i samma utsträckning som tidigare.

Detta var en del av de grejor som kommer att ta mej hela vägen fram!!

Over and out!

4 kommentarer:

Nenny sa...

På mitt första möte nu i tisdags så sa konsulenten precis så till mig.
"Så som du vill leva om 5, 10 eller 25 år, så ska du leva NU. Tiden på viktväktarna är en "träning" för resten av livet."
Och givetvis är det så! Det är ingen diet, ingen bantningskur. Det är ditt liv. Om man tex bara måste ha en liten bit godis varje dag så ska man planera in det och leva efter det. Det funkar inte annars. Men självklart går det också. Men vilja och planering så går ALLT!
Eller hur!!!

Ha en skön lördag!!
Kram

Nenny
http://nenny.bloggagratis.se/

(Skulle vara bra om du tillåter kommentarer tex med bara namn och hemsida också. För alla som läser har inte googlekonto eller open id)

Zazas Nystart sa...

Visst går allt med planering och det är inte mkt som lämnas åt slumpen här längre! Känslan av att ha kontroll är obeskrivlig!!!
Tusen tack för tipset att ändra så att alla kan kommentera. Har fixat det nu.
Ha en riktigt skön dag du med!
Kram Zaza

Anonym sa...

Hallå där och lycka till!!
Jag har också tänkt ändra min livsstil denna gång...efter 2 andra misslyckanden. Jag kommer titta in hos dig och peppa och faktiskt följa din resa.
Jag har en egen resa på denna blogg om du vill följa min.
http://bondbruden.wordpress.com/

Zazas Nystart sa...

Hej Lotta!!
Nu gjorde du mej allt glad!
Vad roligt att du tänker följa min resa i det här!
Jag ska titta in hos dej med!!
Kram och Tusen Tack!
Zaza