tisdag 10 februari 2009

Hus affärer och flyttar.


Ett återkommande tema i vårat liv sen några år tillbaka. För några dagar sedan ringde ett par nerifrån södra delarna av landet och sa att de ville köpa vårat (gamla) hus. Osett!
De har naturligtvis sett en massa bilder på det via datorn men ändå...
Hur som helst så är vi super glada eftersom huset nu slipper stå tomt. Det är ett jätte charmigt hus och jag saknar det så in i norden ibland. Skönt att veta att någon "tar över" det och förhoppningsvis renoverar det färdigt.

Varför vi flyttade då jag känner så här? Jo, det var inte riktigt våran grej det här med renovering. Tiden räckte inte till åt allt. Vi hade dessutom valt att inte värma huset med el utan nyttja de eldstäder som fanns i huset.
2 vackra (och effektiva) kakelugnar samt vedspisen i köket.
Från början bodde vi bara på nedervåningen eftersom det var oisolerat uppe. När det var dags att "öppna" övervåningen installerade vi en braskamin där.
Jag kan lugnt säga att det blev väldigt opraktiskt.
Man gjorde ibland inte annat än att elda och konka ved! När jag började jobba dagtid blev situationen så småningom ohållbar.
De planer vi hade på att utöka tomten och bygga garage osv visade sej innebära en ekonomisk investering som vi inte var riktig beredda på att göra så då föddes tanken på att flytta i stället.
Det kände på vill jag lova för atmosfären i det huset är otrolig. När vi var dit och kollade första gången kändes det som om någon munter och mycket nöjd person stod i hallen och välkomnade oss in. Vi fick samma känsla sambon och jag. Som att vi gjorde flera än oss själva nöjda och lyckliga då vi flyttade dit.

Vi tog i alla fall slutligen vårt pick och pack och flyttade till grannhuset längre upp i backen. Där bor vi nu och har så gjort i ca 14 månader. Vi fick ett liv som inte var lika stressigt och som innehöll mer än eldning....

Och nu är vi på väg att flytta till VÅRAT hus. Haleluja!