fredag 28 november 2008

Glögg myset som kom av sej


Den närmaste tätorten ligger 1,7 mil hemifrån oss och kallas i folkmun för " Byn". Dit skulle vi,B (yngste sonen) och jag, åka efter en förmiddag fylld med advents pyntning. Vi skulle hämta Z ( storebror) på skolan för att sedan handla lite inför helgen.
Till saken hör att vi fick ett recept på points fri glögg i onsdags på VV.
Glöggdiggare som jag är tänkte jag fixa grejor till just sån glögg eftersom den sägs vara så himla god.( Recept kommer nedan...)
Nere på "Byn" finns det 2 hyggligt stora mataffärer: Ica och Coop nära.Glad i hågen och med pojkarna i släptåg stegade jag in på Coop och gav mej i kast med att hitta glöggkryddor!
Döm om min förvåning när jag efter viss efterforskning kunde konstatera: Det fanns inga sådana i butiken... "Ja", säger den anställda som hjälpt mej leta, "De behövs ju verkligen när man ska göra egen glögg".....Ja, typ...
Nåväl, jag lät mej inte nedslås av det. Vi handlade färdigt och begav oss sedan till butik nr 2.
Aldrig trodde väl jag att det skulle vara samma torka där vad gällde kryddor till glögg men visst i rackarn var det så!! Alltså hur kan man missa att beställa hem något sådant??? Jag menar det är ju advent!!! OCH i båda affärerna!! Mummel,mummel...Morr och grymt...

Det hela slutade med att jag blev så sur att jag inte ens kom mej för att köpa en flaska med färdig glögg!!

Så nu sitter jag framför tv:n och suger på några skumtomtar och fastän de är goda så smakar de inte glögg...(fniss,fniss..)



Recept på pointsfri glögg.

5 dl Fun light Hallon (koncentrat)
5 dl vatten
1 påse glöggkryddor

Blanda i hop och koka upp.
Låt sedan dra till önskad "styrka" och sila sedan i från kryddorna.

3 kommentarer:

C sa...

surt... =0( här dricks det Cola Light, vilket inte heller smakar speciellt mycket glögg... :0)

Zazas Nystart sa...

Nä, visst suger det! Tänk om man ändå bodde mera centralt...som sagt...får fixa det...

C sa...

Japp... (detta eviga tjatande om Japp) Du får be J att köpa med sig i morrn...