tisdag 7 april 2009

GI-Noll!


Hm...så länge sedan att jag knappt minns hur man gör....
Ja, att skriva här menar jag =0)
Under den tid som förflutit sen sist jag bloggade har jag kommit på en grej:
Jag är "allergisk" mot kolhydrater!!
Ja, det är mitt nya mantra liksom. De får mej att svälla (och svulla!!)
Eftersom jag inte är nöjd med det samt att det inte är särskilt hälsosamt att svälla som jag gör har jag sgs helt uteslutit dem ur min kost. Och vet ni vad? Jag mår PRIMA!!
I senaste inlägget för typ evigheter sedan nämnde jag Sten Sture Skaldeman och hans böcker som jag skickat efter. Nu har jag läst dem och begrundat och kommit till insikt om en hel del viktiga faktorer som påverkar mitt ätande och min vikt.
Han är skulle jag vilja säga min nya guru.

Skaldeman förespråkar att man ska ÄTA sej ner i vikt och fördömmer alla svältkurer.
Han pekar ut insulinet i kroppen som en av bovarna i fetma dramat och den andra är kolhydrater. Dessa kan kort och gott stavas SOCKER för det är vad de i slutändan omvandlas till i kroppen.
Socker utlöser hormonet insulin och insulinet i sin tur blockerar fett förbränningen samtidigt som det maximerar fettinlagringen. Baserat på detta menar han (och många andra) att man genom att kontrollera insulinutsöndringen oxå kan kontrollera sin vikt samt att det inte är FETTET i kosten som gör oss feta utan just kolhydraterna.

Ja, han har skrivit en hel del intressant i sina böcker och jag köper konceptet helt och hållet och äter efter de principer han presenterar där och kallar GI-Noll!
Och som sagt så mår jag prima. Jag är hungrig eller mätt. Aldrig "sugen" numera på att småäta och "svulla". Jag äter 3 mål om dagen och inga mellanmål.

Som komplement till GI- Noll läser och arbetar jag med Dr Phils bok om 7-stegs metoden. Det gör jag för att gardera mej för framgång med min viktminskning och mitt framtida liv där jag vill vara fysiskt aktiv.

S.S. Skaldeman har en hemsida som jag tyvär inte kan länka till eftersom jag glömt hur man gör...Men det torde inte vara svårt att hitta dit om man tycker att det låter intressant.

Hoppas att ni har det bra där ute och är på väg mot era mål(vikter)=0)

Kram Zaza

Inga kommentarer: